Wpisz e-mail, aby być informowanym
o uroczystościach i wydarzeniach.
Symbol Gór Świętokrzyskich położony, w samych ich sercu, na Łysej Górze - pobenedyktański klasztor, o którym pierwsza wzmianka pochodzi z XII wieku.więcej
poniedziałek 25 czerwca 2018 r., imieniny obchodzą: Łucja, Witold
| | |

Strona główna » Aktualności » WIGILIA PASCHALNA NA ŚWIĘTYM KRZYŻU

WIGILIA PASCHALNA NA ŚWIĘTYM KRZYŻU

wielkość tekstu:A | A | A

Po zmroku rozpoczęliśmy liturgię Wigilii Paschalnej, która jest czuwaniem w oczekiwaniu na zmartwychwstanie Chrystusa. Jej przebieg wyznaczyły nam trzy symbole: ogień, woda i chleb. W codziennym życiu te materialne elementy odgrywają istotną rolę. Światło, jakie daje płomień świecy, pozwala zobaczyć otaczającą nas rzeczywistość. Woda, obmywając – oczyszcza, a chleb jako pokarm pozwala żyć i daje siłę.

Pozostając w zupełnych ciemnościach, rozpoczęliśmy Wigilię Paschalną od liturgii światła. Mrok otaczający człowieka sprawia, że czuje się on samotny i zagubiony. Ciemność symbolizuje noc grzechu i śmierci, którą rozproszyło światło wnoszonej do bazyliki świętokrzyskieji świecy paschalnej, znaku Chrystusa zmartwychwstałego. 

Zgodnie z długowieczną tradycją, aby spełniać swoją rolę, świeca ta musi być odpowiednio oznaczona. Najpierw główny celebrans o. Krzysztof Jamrozy OMI, Mistrz Nowicjuszy,  kreślił na niej znak krzyża oraz pierwszą i ostatnią literę greckiego alfabetu: Alfa i Omega. Nawiązał tym samym do słów Chrystusa z księgi Apokalipsy, w których mówi o sobie: „Jam jest Alfa i Omega, Pierwszy i Ostatni, Początek i Koniec” (Ap 22,13). Między ramionami krzyża o. Krzysztof wypisał więc cyfry bieżącego roku, podkreślając, że dla nas, chrześcijan, każdy rok należy do Pana, ponieważ wszystkie czasy i pory roku do Niego należą. Chrystus po swoim zmartwychwstaniu zachował ślady ran. Pięć umocowanych w paschale czerwonych gron oznacza pięć ran Zbawiciela: na głowie, stopach, rękach i boku.
 
Następnie od nowo poświęconego ognia przewodniczący liturgii zapalił paschał. To on poprowadził nas w procesji do ołtarza. Żydzi, wyprowadzeni z niewoli egipskiej, wracali do swojej ojczyzny prowadzeni przez Boga na pustynni słupem ognia. My, lud w drodze do ojczyzny niebieskiej, podążamy za prawdziwą Światłością, Pasterzem i Stróżem naszych dusz (1 P 2,25), który wyprowadza nas z niewoli grzechu i śmierci.
 
W drodze do ołtarza celebrans trzykrotnie zaintonował wezwanie „Światło Chrystusa”, na co wszyscy odpowiedzieliśmy naszym „Bogu niech będą dzięki”. Po drugim wezwaniu wyznaczone osoby podadały zgromadzonym światło zapalone od paschału.
 
Po przyjściu asysty liturgicznej do prezbiterium bazyliki świętokrzyskiej miał miejsce śpiew pieśni dziękczynnej zwanej Orędziem Wielkanocnym. Okadzając tekst Orędzia zawarty w mszale oraz słuchając go w postawie stojącej z zapalonymi świecami, oddaliśmy mu taki szacunek, jak odczytywanej Ewangelii. To hymn radości i tryumfu ku chwale Boga, dawcy życia i zbawienia. Uwielbienie, dziękczynienie i prośby są w nim połączone, tworząc wspaniałą jedność. Wsłuchiwaliśmy się z uwagą w treść tego wspaniałego hymnu uwielbienia, śpiewanego tylko raz w roku liturgicznym.
 
Po Orędziu Wielkanocnym  rozpoczęła się liturgia Słowa Bożego, podczas której rozważaliśmy  teksty ze Starego i Nowego Testamentu, opisujące najważniejsze wydarzenia w historii zbawienia. Po każdym czytaniu następował psalm, a następnie w postawie stojącej zanosiliśmy do Boga nasze modlitwy. Przejście od wydarzeń Starego do Nowego Testamentu wyraziliśmy śpiewem hymnu Chwała na wysokości Bogu. 
 
 
Kolejną częścią dzisiejszej liturgii była liturgia chrzcielna, podczas której szczególną rolę odgrywał znak wody używanej w sakramencie chrztu. Poprzez ten sakrament zostajemy włączeni w paschalne misterium Chrystusa przechodzenia ze śmierci do życia. Chrzest rozpoczyna nasze nieustanne umieranie dla grzechu, byśmy mogli rodzić się dla Boga i życia wiecznego w jedności z Nim. Cel ten zrealizowali w swoim życiu święci. Najpierw więc  prosiliśmy o ich orędownictwo Litanią do Wszystkich Świętych, błagając za wszystkimi, którzy przez znak wody dostąpią duchowego odrodzenia. Następnie o. Krzysztof Jamrozy OMI, starożytną modlitwą sięgającą VI wieku, pobłogosławił wodę do sprawowania sakramentu chrztu. 
 
Po modlitwie celebransa wszyscy odnowiliśmy nasze przyrzeczenia chrzcielne. W ten sposób powróciliśmy  do źródeł naszej relacji z Bogiem i umacniliśmy się w naszej relacji z Chrystusem. Na tę chwilę zapaliliśmy od paschału nasze świece, które przynieśliśmy na dzisiejszą liturgię. 
 
Następnie miała miejsce liturgia Eucharystyczna. W oczekiwaniu na powtórne przyjście Chrystusa Eucharystia jest nieustannie uobecnianą pamiątką Jego śmierci i zmartwychwstania. Udział w niej dopełnia dzieło Boże rozpoczęte w nas sakramentem chrztu. Zapowiada przebywanie ze Zmartwychwstałym w wieczności i już teraz daje radość z możliwości spotkania w Komunii Świętej.
 
Pragniemy podziękować wszystkim, którzy wzięli dziś udział w liturgii Wigilii Paschalnej. Szczególnie Nowicjuszomi Postulantowi oraz panu Mirosławowi Rubakowi - naszemu organiście za przepiękną liturgię
 

czytano: 652 razy

źródło: swietykrzyz.pl

data dodania: 26 marca 2016 r.

drukuj zapisz do PDF poleć artykuł

Wasze komentarze

wszystkich komentarzy: 0

Strona główna

Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej
Sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego

Święty Krzyż 1, 26-004 Bieliny

Klasztor: tel.: 41 3177021 lub 41 3178278
Nowicjat: tel.: 41 3177021 lub 41 3178278
e-mail: infoswkrzyz@gmail.com

Klasztor na Świętym Krzyżu - jedno z najstarszych sanktuariów na ziemiach polskich znajduje się na szczycie górskim zwanym Świętym Krzyżem, Łysą Górą lub Łyścem - 595 m n.p.m
osób online: 4
kreacja: kreacja: ALPANET - Polskie Systemy Internetowe
Ciekawostki

Witajcie Drodzy Pielgrzymi i Turyści. Jestem Ojciec Władysław. Przez 30 lat pracowałem w Kamerunie wśród Gidarów. Przetłumaczyłem dla nich Księgę Psalmów. Obecnie ...więcej